ارز دیجیتال

تحلیل ، بررسی و اخبار بازار ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال

تحلیل ، بررسی و اخبار بازار ارزهای دیجیتال

  • ۰
  • ۰
به نظر شما بیشترین سؤالی که در جامعه مشترکان بیت کوین، زیاد پرسیده می‌شود چیست؟ اگر حدس شما «بهترین و ایده آل ترین کارمزد تراکنش‌های بیت کوین چقدر است؟» بوده، پس درست حدس زده‌اید.

بیشتر افرادی که تراکنش‌های خود را از طریق بیت کوین انجام می‌دهند، این سؤال را از خود می‌پرسند که یک فرد چه میزان تراکنش را باید بپردازد؟

قطعاً پرسیدن سؤال تعجب‌برانگیز خواهد بود؛ چراکه اساس معرفی بیت کوین، تراکنش‌هایی ارزان‌قیمت و سریع بوده است. اما متأسفانه، در مورد بیت کوین این اتفاق نیفتاد.

این رخداد به دلیل محدودیت یک مگابایتی بلاک‌های بیت کوین است که ظرفیت آن کم است و هیچ جایی برای تراکنش‌های ارزان‌قیمت در آنها باقی نمانده است.

در ادامه هر چیزی که در مورد کارمزدهای مناسب و معقول تراکنش‌های بیت کوین لازم است را با شما در میان خواهیم گذاشت اما پیش از آن باید بگوییم که این کارمزدها توسط چه کسانی تعیین می‌شود.

چطور این کارمزدها تعیین می‌شوند؟

در بلاک چین بیت کوین این کارمزدها توسط نیروهای آزاد بازار تعیین می‌شوند. نیروهای آزاد بازار یعنی هر فردی می‌تواند کارمزد مخصوص به خود را داشته باشد و به این وسیله تراکنش‌ها را انجام دهد. این مسئله از طرفی بسیار خوب است اما از طرف دیگر وقتی فضای اندک و محدودی داشته باشید، بدی‌ها و معایب خاص خود را دارد.

منظور از فضا، محدودیت‌های یک مگابایتی بلاک‌های بیت کوین است که اجازه انجام حجم تراکنش‌هایی بیش از این مقدار را به شما نخواهد داد. هر تراکنش بیت کوین به‌طور میانگین، حجمی بالغ‌بر ۲۳۰-۲۵۰ بایت دارد که یعنی در هر بلاک ۴۱۹۴-۴۵۵۹ تراکنش را می‌توان انجام داد.

همه ما میدانیم که شبکه بیت کوین، مشوق اصلی ماینرهاست، چراکه به‌وسیله آن می‌توانند پاداش‌های خود را دریافت کنند. این پاداش‌ها نیز ناشی از دریافت کارمزدهاست که به‌صورت طبیعی با بالا رفتن جمع سودها بالاتر خواهد رفت.

ماینر ها به دو روش می‌توانند، سود خود را به حداکثر برسانند:

  • با افزایش میزان پاداش‌های هر بلاک به‌وسیله ماین بلاک‌های بیشتر.
  • با قرار دادن تراکنش‌ها در یک بلاک یک مگابایتی که کارمزد بالاتری دارد.

ازلحاظ فنی، پیدا کردن باک‌های بیشتر زمان‌بر و صد البته هزینه‌بر است و از همین رو جای دادن تراکنش‌ها در بلاکی که کارمزد بالاتری دارد، ارجح تر است.

بنابراین و به جهت آزادی، این کاربران هستند که تعیین می‌کنند، چه میزان کارمزد برای تراکنش‌ها دریافت شود، به‌علاوه باوجود محدودیت‌های یک مگابایتی در فضا، پیدا کردن بلاک سخت‌تر و گران‌تر شده است.

کاربران یک بازار آزاد که نمی‌توانند برای تائید تراکنش‌های خود منتظر بمانند، کارمزد بیشتری را بر روی هربایت از تراکنش‌های خود وضع می‌کنند که درنتیجه آن میانگین کارمزد تراکنش در یک بازار آزاد بالاتر خواهد رفت.

وضعیت فعلی کارمزدهای تراکنش‌های بیت کوین چگونه است؟

هنگامی که در حال نگارش این مقاله هستیم،  ۲۵۰,۰۰۰ تراکنش بیت کوین در انتظار تائید در «ممپول» (Mempool) این شبکه قرار دارند و این در حالی است حجم این تراکنش‌ها چیزی در حدود ۱۱۳٫۵ مگابایت‌اند و هرروز نیز افزایش می‌یابند. از طرفی شبکه بیت کوین در طول تاریخ و سابقه خود ۳۰۰۰۰۰ تراکنش را نیز پشت سر گذاشته است.

چگونه برای تراکنش بیت کوین، کارمزد کمتری بپردازیم؟

بنابراین و به جهت این حجم بالای تراکنش‌ها، میزان کارمزدها نیز بسیار بالا رفته‌اند.

در هنگام نگارش این مقاله، و بر اساس آمارهای سایت «بیت کوین فیز»، سریع‌ترین و ارزان‌ترین کارمزد تراکنش ۹۸۰ ساتوشی است که برای یک تراکنش با اندازه ۲۲۶ بایت صورت می‌گیرد. ساتوشی کوچک‌ترین واحد در بحث‌های مربوط به بیت کوین است.

افراد برای تراکنش‌هایی به ارزش صد دلار، کارمزدی سی دلاری پرداخت خواهند کرد که عددی بسیار بزرگ است.

کارمزد تراکنش‌های چگونه محاسبه می‌شوند؟

حالا به سراغ یک سؤال اساسی می‌رویم: چه میزان کارمزد باید برای یک تراکنش موفق بیت کوین پرداخت شود؟

براساس داده‌های وب‌سایت BitcoinFees، مبلغ تراکنش‌ها در جدول زیر توضیح داده‌شده‌اند:

چگونه برای تراکنش بیت کوین، کارمزد کمتری بپردازیم؟

در سمت چپ این جدول، میزان بازه‌های کارمزدها که برحسب ساتوشی بر بایت مرتب‌شده دیده می‌شوند، در سمت راست نیز، میزان بلاک‌های مورد انتظار و تأخیرهایی که برای انجام تراکنش لازم است نشان داده‌شده است.

در حال حاضر، کمترین کارمزد پیشنهادی ۹۰۰-۱۰۰۰ ساتوشی بر هر بایت است که تراکنش را در نزدیک‌ترین بلاک انجام می‌دهد، میزان تأخیر برای انجام تراکنش نیز ده الی سی دقیقه خواهد بود.

به‌علاوه با انتخاب پنج درصد کارمزد (۸۵۰-۸۸۰ ساتوشی بر بایت)، تراکنش در یک یا دو بلاک نزدیک صورت خواهد گرفت و میزان تأخیر در انجام آن ۶۰ الی ۷۰ دقیقه خواهد بود.

پیشنهاد ما این است که اگر برای انجام تراکنش خود عجله‌ای ندارید، کمی صبر کنید و از گزینه کمتر از سی الی پنجاه درصد بیشترین کارمزد استفاده نمایید. این میزان چیزی در حدود ۴۰۰-۵۰۰ ساتوشی بر بایت خواهد بود و میزان تأخیر در انجام تراکنش نیز سه الی چهار ساعت است.

اگر کارمزد تراکنش نصف کاهش پیدا کند، به‌عنوان‌مثال برای تراکنش‌های بزرگ با کارمزدی تقریباً ده الی پانزده دلاری می‌تواند مناسب باشند. درعین‌حال انجام تراکنش‌هایی با ارزش دویست الی دویست و پنجاه دلار، در بلاک چین بیت کوین، به‌صرفه نیست چراکه پانزده الی بیست درصد آن به‌عنوان کارمزد می‌بایست پرداخت شود.

علاوه بر این در اغلب کیف پول ها مقدار کارمزد پیشنهادی به شما نمایش داده می‌شود.

کلام آخر

برای کم شدن کارمزد تراکنش‌های خود می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده نمایید:

۱- با استفاده از آدرس های سگویت (Segwit) می‌توانید کارمزدهای خود را در حدود پنجاه الی افتاد درصد، کاهش دهید. «لجر نانو اس»، «ترزور» و «گرین آدرس» ازجمله کیف پول‌هایی هستند که از سگویت استفاده می‌کنند.

۲- با استفاده از وب‌سایت هایی که نرخ کارمزدهای در آن نوشته‌شده می‌توانید برآوردهایی از میزان کارمزدها، پیش از انجام تراکنش‌ها انجام دهید. bitcoinfees.earn.com ازجمله این وب‌سایت هاست.

۳- هنگامی اقدام به تراکنش کنید که تعداد تراکنش‌های در صف، کمتر از صد و پنجاه‌هزار دلار است. این کار همیشه و توسط وب‌سایت های ره‌گیری تراکنش‌های بیت کوین قابل انجام است.

۴- از کیف پول‌هایی استفاده کنید که گزینه‌های شخصی‌سازی‌شده را در مورد کارمزدها در اختیار شما قرار می‌دهند. «کوین اومی» و لجرنانو اس ازجمله این کیف پول‌ها هستند.

باوجوداینکه کارمزدهای بالای تراکنش‌های بیت کوین ازجمله مشکلات آن به‌حساب می‌آیند، اما این مسئله‌ای نیست که از چشم توسعه‌دهندگان مخفی بماند. به همین دلیل به برنامه‌هایی برای بکار گیری آدرس‌های سگویت در کیف پول‌ها وجود دارد.

شبکه لایتنینگ و دیگر راه حل‌های خارج زنجیره‌ای، می‌توانند این مشکلات را حل کنند.

چگونه برای تراکنش بیت کوین، کارمزد کمتری بپردازیم؟

  • ۹۶/۱۱/۲۰
  • هانیه الهه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی